Stand van zaken implementatie Woo bij gemeenten

door Sebastiaan van Delft

Gemeenten en gemeentelijke regelingen zijn goed op weg met de implementatie Wet open overheid (Woo), maar het werk is nog niet klaar. De jaarlijkse monitor van de VNG toont betere resultaten dan in 2023. Nu is het zaak door te pakken tot alle doelstellingen zijn gehaald.
Bekijk de uitkomsten van de monitor op Waarstaatjegemeente.nl.

Jaarlijkse monitor Implementatie Woo

De jaarlijkse monitor Implementatie Wet open overheid (Woo) van de VNG is een digitale vragenlijst over alle onderwerpen van de Woo. Het is een van de speerpunten van het Meerjarenplan Wet open overheid (pdf, 822 kB) van het programma Grip op Informatie van de VNG, dat ondersteuning biedt bij de invoering van de Woo.

Duidelijke voortuitgang

De antwoorden van gemeenten en gemeentelijk regelingen laten zien dat zij druk bezig zijn met de implementatie van de Woo in hun organisaties. Zij hebben daarin duidelijk vooruitgang geboekt op 2023. De monitor vergelijkt de uitkomsten van de vragen met de streefpercentages uit het meerjarenplan dat is goedgekeurd door het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK). Op sommige onderdelen worden goede scores behaald. Zo geeft ruim 90% van de ondervraagden aan een Woo-contactpersoon te hebben (tegen 80% in 2023).

Verschillen in uitkomsten

De antwoorden op sommige vragen verschillen tussen gemeenten en gemeentelijke regelingen, voornamelijk vanwege de aard van het werk van deze organisaties. Het soms grote verschil in percentages lijkt vooral veroorzaakt te worden doordat gemeenschappelijke regelingen vaak organisaties zijn met weinig medewerkers. Ze hebben vaker minder tot geen stukken die op basis van de Woo openbaar gemaakt moeten worden. Dit ontslaat hen overigens niet van de wettelijke verplichtingen rondom de Woo.

Actief openbaar maken

De informatiecategorieën Organisatie- en bereikbaarheidsgegevens en Wet- en regelgeving worden in 2024 als eerste ingevoerd voor verplichte actieve openbaarmaking. Deze informatie is bij meer dan 90% van de organisaties al openbaar gemaakt. Ook goed nieuws is dat 56% van gemeenten aangeeft te beschikken over een e-depotvoorziening en een informatiebeheersplan. Voor gemeentelijke regelingen is dat 43% en 37% respectievelijk. Dit zijn scores die hoger liggen dan het streefpercentage van 30%. Een e-depot en een informatiebeheersplan zijn belangrijke randvoorwaarden voor het op orde krijgen van de informatiehuishouding en het actief openbaar kunnen maken van overheidsinformatie. Bij alle andere onderdelen zijn de streefpercentages echter niet gehaald.

Wat beter kan

Op alle onderdelen is beter gescoord dan in 2023. Om de status ‘gereed’ te behalen moet nog veel werk worden verzet. Bijvoorbeeld in het beheer van e-mailberichten en de harmonisatie van kwaliteitsbeheersystemen.

Verder met de uitkomsten

Deze 2e jaarlijkse monitor is uitgezet bij 342 gemeenten en 420 gemeenschappelijke regelingen. De uitkomsten worden gebruikt om dat meerjarenplan te actualiseren en het jaarplan 2025 van Grip op Informatie aan te scherpen. De uitkomsten worden ook gepubliceerd op het dashboard Woo op waarstaatjegemeente.nl zodat organisaties hun scores kunnen vergelijken met anderen.