Onderwijs

Meer informatie over dit thema Thema aanpassen

Onderwijs is medebepalend voor iemands kansen in de maatschappij, maar ook voor iemands persoonlijke ontwikkeling en welzijn. In dit dashboard vindt u lokale cijfers over het aantal leerlingen, verzuim, voortijdige schoolverlaters en de fysieke afstand tot onderwijsinstellingen.

    De procentuele toe- of afname van het (verwachte) leerlingenaantal per schoolvestiging in het regulier, speciaal basisonderwijs en vo-instelling (BRIN).

    De verdeling van de leerlingen over de niveaus van de schooladviezen. Het gaat hierbij om de definitieve schooladviezen die basisscholen aan hun leerlingen hebben gegeven. Eventuele bijstellingen van het schooladvies zijn hierin al verwerkt.  Leerlingen zijn ingedeeld naar gemeente van de schoolvestiging. 

     

     

     

    Met ingang van 1 augustus 2016 verandert het onderwijsprogramma van de beroepsgerichte leerwegen in het vmbo. Met de Wet profielen vmbo vervallen de circa 35 afdelingsprogramma’s in het vmbo en worden tien profielen geïntroduceerd.

    Deze profielen zijn: bouwen, wonen en interieur, produceren, installeren en energie, mobiliteit en transport, media, vormgeving en ICT, maritiem en techniek, zorg en welzijn, economie en ondernemen, horeca bakkerij en recreatie, groen en dienstverlening & producten. 

    In deze grafiek zijn acht profielen opgenomen. 

    In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft het CBS onderzoek gedaan naar omgevingskenmerken van kinderen die bijdragen aan een verhoogd risico op een onderwijsachterstand (https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-onderwijsachterstanden). Uit het onderzoek blijkt herkomst een omgevingskenmerk welke bij kan dragen aan een verhoogd risico op een onderwijsachterstand. De indicator ‘kinderen naar migratieachtergrond’ geeft een indicatie van het aantal kinderen waarbij herkomst als omgevingsfactor mogelijk een verhoogd risico op onderwijsachterstand vormt. Deze indicator is van belang omdat vanwege de coronacrisis de risico’s op onderwijsachterstanden zijn toegenomen (online/thuis onderwijs, sluiting van klassen/scholen, afwezigheid van leerlingen, etc.).

    Deze grafiek bevat informatie over de regionale arbeidsmarktsituatie van alle jongeren van 15 tot 27 jaar in Nederland die op 1 oktober van het referentiejaar geregistreerd stonden in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarbij wordthet aantal niet werkende en naar school gaande jongeren (NEET - not in education, employment or training) afgezet ten opzichte van de totale bevolking 15 tot 27 jarigen 

    Rekenwijze: Het gemiddelde aantal NEET's van het getoonde jaar en de twee daaraan voorafgaande jaren wordt gedeeld door de totale bevolking 15 tot 27 jarigen. 

    Kinderen naar migratieachtergrond

    Rijswijk, aantal

    info: Dashboard, Meer detail
    CBS - ABF
    | 2020

    In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft het CBS onderzoek gedaan naar omgevingskenmerken van kinderen die bijdragen aan een verhoogd risico op een onderwijsachterstand (https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-onderwijsachterstanden). Uit het onderzoek blijkt herkomst een omgevingskenmerk welke bij kan dragen aan een verhoogd risico op een onderwijsachterstand. De indicator ‘kinderen naar migratieachtergrond’ geeft een indicatie van het aantal kinderen waarbij herkomst als omgevingsfactor mogelijk een verhoogd risico op onderwijsachterstand vormt. Deze indicator is van belang omdat vanwege de coronacrisis de risico’s op onderwijsachterstanden zijn toegenomen (online/thuis onderwijs, sluiting van klassen/scholen, afwezigheid van leerlingen, etc.).

    Iframe link voor Kinderen naar migratieachtergrond

    Powered by Swing Mosaic