-

Burgerpeiling Oudewater 2014

Om gemeentebeleid en ondersteuning zo goed mogelijk te kunnen afstemmen op de wensen van inwoners is het van belang dat u, de gemeente, weet wat er leeft op lokaal niveau. Met de resultaten van het belevingsonderzoek onder inwoners - de Burgerpeiling van Waarstaatjegemeente.nl - kunt u de specifieke omstandigheden in uw gemeente en wijken duiden. U ziet waar inwoners veel waarde aan hechten en u hoort zaken die, in de optiek van de inwoners, voor verbetering vatbaar zijn. Hierop kunt u doelgericht uw verbeterstrategie inrichten en de samenwerking zoeken met inwoners, maatschappelijke organisaties en andere partners.

Deze benchmarkrapportage vergelijkt de mening van de inwoners van de gemeente Oudewater met deze van de inwoners in stedelijkheidsklasse weinig stedelijk en deze in de groep gemeenten met vergelijkbaar welzijn niveau. *

Deze rapportage is opgebouwd uit vier maatschappelijke thema's, te weten: Leefklimaat, relatie inwoner en gemeente, directe dienstverlening en welzijn & zorg.

De gehanteerde begrippen en (samengestelde) indicatoren zijn gedefinieerd in een begrippenlijst.

Waar staat Oudewater?

Inwoners van de gemeente Oudewater waarderen alle inspanningen van de gemeente Oudewater met een 6,76, tegen gemiddeld 6,52 door de inwoners van de gemeenten in de groep gemeenten van vergelijkbare stedelijkheid.

Waardering alle inspanningen van de gemeente Oudewater

waarstaatjegemeente.nl 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
NL=6,60

Onderstaande grafiek geeft de waardering weer van de inspanningen op de volgende onderdelen: zorg voor de woon- en leefomgeving (A), samenwerking met inwoners (B), algehele dienstverlening (C), digitale dienstverlening (D), communicatie & voorlichting (E) en inspanning om inwoners volledig te laten deelnemen aan het maatschappelijk leven (F).

Waardering naar prestatieveld

Waarderingen inspanningen gemeente (overall) 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

De onderdelen die in de benchmark vooral een grote invloed hebben op de waardering van alle inspanningen van de gemeente zijn: de inspanningen om inwoners volledig te laten deelnemen aan de maatschappij (inclusie), communicatie en voorlichting, de wijze waarop de gemeente inwoners en organisaties betrekt en de samenwerking zoekt, de algehele dienstverlening, en de zorg voor de woon- en leefomgeving.

Leefklimaat

Onder het leefklimaat verstaan we de kwaliteit van de woon- en leefomgeving, van de relaties en contacten met buurtbewoners en van de aanwezige voorzieningen.

De inwoners van de gemeente Oudewater wonen en leven prettig in de eigen buurt en geven hiervoor gemiddeld een 8,14. In de vergelijkbare stedelijkheidsklasse waarderen de inwoners hun buurt met een 7,97.

Waardering buurt als woon- en leefomgeving

Burgerperspectief 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
NL=7,89

De meerderheid van uw bevolking is van mening dat hun buurt de afgelopen jaren achteruit is gegaan. Achteruitgang of verval van een buurt heeft belangrijke en vaak langdurige consequenties voor de vitaliteit van een buurt en de bijbehorende wijk. De buurt wordt minder uitnodigend als ontmoetingsplaats voor informele contacten tussen buurtbewoners. 17% van uw inwoners is van mening dat de buurt de afgelopen jaren vooruit is gegaan tegen 18% in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse.

Ontwikkeling buurt

Ontwikkeling buurt 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Verbondenheid van de buurt

Een grotere verbondenheid tussen buurtbewoners, leidt tot een grotere verantwoordelijkheid naar elkaar, waardoor buurtbewoners meer voor elkaar klaar staan en elkaar gaan helpen.

De schaalscore 'verbondenheid van de buurt' bedraagt in de gemeente Oudewater 7,65 en is hoger dan in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse (7,39). De aspecten van deze schaalscore komen in onderstaande twee grafieken aan de orde.

Omgang in de buurt

Buurtbewoners  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Gehechtheid aan de buurt

Buurtbinding 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Sociale overlast en -veiligheid

Sociale overlast (w.o. overlast van omwonenden, groepen jongeren en geluidsoverlast) en de beleving van de veiligheid zijn samen met de staat van de openbare ruimte (afwezigheid verloedering) in hoge mate bepalend voor de mate waarin de inwoners hun buurt beschouwen als een prettige woon- en leefomgeving.

In de gemeente Oudewater is de beleving van de sociale overlast en -veiligheid gunstiger dan in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse. De schaalscore 'sociale overlast en -veiligheid' bedraagt in de gemeente Oudewater 6,70 tegen 6,58 in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse. In onderstaande grafieken wordt dieper ingegaan op de aspecten van de schaalscore sociale veiligheid.

Sociale veiligheid

Voelt zich veilig in de buurt  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
O.b.v. vraagstelling 'Voelt u zich veilig in uw buurt?'

Overlast van buurtbewoners

Overlast van buurtbewoners  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
O.b.v. vraagstelling 'In welke mate ervaart u overlast van buurtbewoners?'

Verkeersoverlast

Onveilige verkeerssituaties  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
O.b.v. vraagstelling 'Hoe vaak heeft u te maken met onveilige verkeerssituaties in uw buurt?'

Kwaliteit openbare ruimte

Een kwalitatief goede openbare ruimte, zonder bijvoorbeeld ongelijkliggende trottoirtegels en schade aan straatmeubilair, draagt bij aan een goed gebruik ervan en aan een gevoel van veilig en prettig wonen. Een goed onderhouden en kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte is belangrijk voor de uitstraling van een buurt of wijk. Inwoners zijn eerder geneigd elkaar te ontmoeten in de buurt als de openbare ruimte daartoe uitnodigt.

De schaalscore 'fysieke kwaliteit' bedraagt in de gemeente Oudewater 6,63 en is hoger dan in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse (6,61). De aspecten van deze schaalscore worden in onderstaande grafiek belicht.

Staat openbare ruimte

Staat van de openbare ruimte 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Samen werken aan leefbaarheid

De leefbaarheid in een buurt wordt in hoge mate bepaald door de aspecten die in het voorafgaande deel van het rapport aan de orde zijn geweest. Voor een gemeente liggen er in de regel veel kansen om vanuit een regierol inwoners en organisaties te stimuleren en faciliteren, en samen de verantwoordelijkheid te nemen voor de ontwikkeling van de buurt.

Wanneer inwoners actief zijn in hun buurt of stad betekent dat meestal dat ze zich in zekere mate verbonden voelen met hun buurt, bekommerd zijn om de goede gang van zaken in de buurt en mee willen werken aan de oplossing van lokale uitdagingen die verder reiken dan alleen leefbaarheid.

Buurtgericht samenwerken

Inzet voor leefbaarheid 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

De bereidheid onder de inwoners om zich in te zetten voor de leefbaarheid van de buurt is hoog. Een substantieel deel van deze groep zet zich in de praktijk (nog) niet in.

Persoonlijke inzet voor de buurt: nu en in de toekomst

Inzet voor leefbaarheid 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

De zorg van de gemeente voor de woon- en leefomgeving wordt door de inwoners gemiddeld met gemiddeld met een 6,78, tegen gemiddeld 6,59 door de inwoners van de gemeenten in de groep gemeenten van vergelijkbare stedelijkheid.

Waardering zorg gemeente voor de woon- en leefomgeving

waarstaatjegemeente.nl 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
NL=6,66

Voorzieningenniveau

De tevredenheid over het aanbod en de kwaliteit van voorzieningen is een belangrijke graadmeter voor de vitaliteit van een buurt. Door het op pijl houden van essentiële voorzieningen zoals winkels, scholen, welzijns- en zorgfaciliteiten kunnen inwoners zich in hun dagelijkse behoeften voorzien. Hierdoor blijven zij zich positioneren in het sociaal buurt- en wijknetwerk. Dat is vooral belangrijk voor groepen die een beperkte mobiliteit kennen zoals ouderen, mensen met een beperking en jongeren en in hoge mate afhankelijk zijn van buurtvoorzieningen. Een leefbare buurt vraagt een kwaliteitsvol aanbod aan voorzieningen, die voor diverse doelgroepen uit de bevolking bereikbaar, toegankelijk en toereikend zijn.

Het voorzieningenniveau in de gemeente Oudewater is hoger dan in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse. De schaalscore 'voorzieningenniveau' bedraagt in de gemeente Oudewater 7,03 tegen 6,76 in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse. De aspecten van deze schaalscore worden in onderstaande twee grafieken nader toegelicht.

Aanwezigheid voorzieningen in de nabije omgeving

Voorzieningen 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Tevredenheid aanbod voorzieningen in de nabije omgeving

Tevredenheid 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Relatie inwoner en gemeente

Inwoners kunnen op verschillende manieren betrokken worden bij initiatieven in de gemeente; bij het bedenken van een plan en bij de uitvoering ervan. Dit onderdeel geeft inzicht in de mate waarin inwoners vertrouwen hebben in de gemeente.

Vertrouwen

Vertrouwen is een belangrijk aspect in de relatie tussen inwoner en gemeente. Het vormt een basisvoorwaarde voor sociale samenhang van een leefbare buurt en buurtparticipatie. De factoren waarop de gemeente invloed heeft zijn onder te verdelen in deskundigheid, integriteit, ontvankelijkheid, rechtvaardigheid en communicatie. Het zijn belangrijke aspecten, waarmee de gemeente rekening dient te houden bij haar handelen.

24% van uw inwoners heeft (heel) veel vertrouwen in de gemeente tegen 26% in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse.

Vertrouwen in de manier waarop gemeente wordt bestuurd

Vertrouwen manier waarop de gemeente wordt bestuurd  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Het vertrouwen in een gemeente kent een duidelijke samenhang met de informatievoorziening en voorlichting vanuit de gemeente. Van de gemeente wordt verwacht dat zij voornemens, afspraken en regels (eenduidig) naleeft en daar transparant in is, maar omgekeerd verwacht een inwoner dat de gemeente luistert naar de behoeften van een inwoner en zich daarin flexibel opstelt.

Opstelling gemeente en samenwerking met inwoners

Steeds vaker zijn inwoners of maatschappelijke organisaties onderdeel van netwerken die werken aan een (semi-)publieke taak. Op elk niveau is de totstandkoming en uitvoering van taken een co-creatie van verschillende partners in wisselende samenstelling. Inwoners verwachten daarin een ambitieuze gemeente die luistert, meedenkt, de ruimte biedt, transparant werkt, betrouwbaar en flexibel is.

De schaalscore 'betrokkenheid en oplossingsgerichtheid' bedraagt in de gemeente Oudewater 5,06 en is hoger dan de vergelijkbare stedelijkheidsklasse (5,01).

Opstelling gemeente

De gemeente  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Samenwerking en co-creatie

Relatie burger-gemeente 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Inwoners van de gemeente Oudewater waarderen de wijze waarop de gemeente de samenwerking zoekt met inwoners gemiddeld met een 6,24, tegen gemiddeld 6,00 in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse.

Waardering samenwerking gemeente met inwoners

waarstaatjegemeente.nl 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
NL=6,03

Directe dienstverlening

Inwoners hebben steeds vaker en directer te maken met de gemeente in verband met een product, dienst, vraag of probleem. Steeds vaker speelt de dienstverlening zich af daar waar de inwoners zich bevindt. In dit onderdeel wordt ingegaan op de mate waarin inwoners in contact staan met de gemeente en op de beleving van het faciliterend beleid en de geboden diensten.

Algehele dienstverlening

Inwoners van de gemeente Oudewater waarderen de algehele dienstverlening van de gemeente gemiddeld met een 6,75, tegen gemiddeld 6,63 in groep gemeente uit de vergelijkbare stedelijkheidsklasse. De verwachte waardering van de algehele dienstverlening in de gemeente Oudewater bedraagt 6,70 en is daarmee lager dan de daadwerkelijke waardering.

Waardering algehele dienstverlening

waarstaatjegemeente.nl 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
NL=6,69

Over het algemeen zijn de volgende elementen van de directe dienstverlening van wezenlijke invloed op de waardering van de dienstverlening: ontvankelijkheid (openstellen/luisteren), betrouwbaarheid, toegankelijkheid, flexibiliteit, verantwoordelijkheid, gastvrijheid (opzien baren), en snelheid. Inwoners die in hoge mate tevreden zijn met de gemeente blijken veel belang te hechten aan daadkracht, inlevingsvermogen, informatievoorziening (op de hoogte houden) en het verrassingselement.

Contactfrequentie en -vormen

60% van de inwoners van de gemeente Oudewater heeft de afgelopen 12 maanden contact gehad met de gemeente in het kader van het aanvragen van een product of dienst, of het voorleggen van een vraag of probleem. In de vergelijkbare stedelijkheidsklasse bedraagt dit aandeel 64%.

Frequentie contact

%, afgelopen 12 maanden
Contactfrequentie 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Contactvorm

%, afgelopen 12 maanden
Contactvormen 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Gemeentelijke organisatie en haar medewerkers

Inwoners mogen erop vertrouwen dat ze op tijd, met betrokkenheid en op deskundige wijze worden geholpen. Het doel is dat de klant zich welkom voelt en tevreden is over de kwaliteit van dienstverlening en het gevoel heeft dat de geboden oplossing aansluit bij haar specifieke situatie en behoefte.

Toegankelijkheid en afhandeling

Dienstverlening 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
Het gaat om degenen die in de afgelopen 12 maanden contact hebben gehad met de gemeente.

Hostmanship

Dienstverlening met de menselijke maat, ook wel 'hostmanship' genoemd gaat over mensen het gevoel geven dat inwoners welkom zijn. Het gaat over de 'zachte' kant van gemeentelijke dienstverlening. Hostmanship uit zich onder andere in het willen dienen, verantwoordelijkheid tonen, het echt willen oplossen van een probleem, dialoog aangaan in plaats van debat, deskundigheid en inlevingsvermogen. Het zijn aspecten die een grote impact hebben op de algehele waardering van de dienstverlening.

In de gemeente Oudewater is het niveau van de dienstverlening met de menselijk maat lager dan in de vergelijkbare stedelijkheidsklasse. De schaalscore 'hostmanship' bedraagt 6,33 in Oudewater tegen 6,57 in de referentiegroep.

Uit onderstaande grafiek is op te maken welk aandeel van de dienstverlening met de menselijke maat zich leent voor verbetering (niveau 1 en 2). Klanten die te maken hebben met niveau 1 hostmanship ('laag') dienstverlening geven in de regel een flinke onvoldoende voor de waardering van de dienstverlening.

Niveau van dienstverlening met de menselijke maat

Hostmanship niveau  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Klanten hechten in de persoonlijke (menselijke) dienstverlening veel waarde aan een verantwoordelijke en oplossingsgerichte houding van medewerkers. Daarnaast laat een klant zich graag verrassen door de service die wordt verleend.

Aspecten van dienstverlening met de menselijke maat

De medewerker  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Informatievoorziening en communicatie

De gemeente heeft in haar informatievoorziening en communicatie te maken met verschillende doelgroepen en hoedanigheden en beweegt zich daarin tussen digitale media en meer persoonlijke interactievormen.

Inwoners van de gemeente Oudewater waarderen de digitale faciliteiten van de gemeente, zoals de website en digitaal infobalie/-loket of app, gemiddeld met een 6,54, tegen gemiddeld 6,54 in groep gemeente uit de vergelijkbare stedelijkheidsklasse.

De communicatie en voorlichting vanuit de gemeente wordt gemiddeld met een 6,71 beoordeeld, tegen gemiddeld 6,55 in de referentiegroep.

In alle gevallen is het van belang dat een inwoner de benodigde informatie op eigen gelegenheid tot zich kan nemen en dat informatie en voorlichting in heldere taal is geformuleerd. Een groot deel van de lage waardering van de dienstverlening ontstaat in de regel door obstakels op dit punt, wat veelal leidt tot meerdere contactmomenten met de gemeente over verschillende kanalen.

Informatievoorziening en communicatie

Dienstverlening 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Welzijn en zorg

Het onderdeel welzijn en zorg gaat over het welzijn van inwoners en de mogelijkheden om (volwaardig) deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Aan de orde komen onder meer gezondheid, (afwezigheid van) beperkingen, het hebben van voldoende betekenisvolle relaties buiten het eigen huishouden, de deelname aan vrijwilligerswerk en de zorg voor hulpbehoevende naasten.

Gezondheid

Een goede gezondheid en de afwezigheid van beperkingen verhogen de kansen op actieve deelname aan de maatschappij. Het stelt mensen in staat om de dingen te doen die ze moeten en willen doen. Tussen gezondheid en participatie bestaat een wederkerig verband. Gezondheid kan dus de participatie beïnvloeden en deelname aan maatschappelijke activiteiten kan een positief effect hebben op gezondheid.

De mate waarin mensen maatschappelijk kunnen (blijven) participeren wordt vooral bepaald door de manier waarop zij hun gezondheid ervaren, de mate waarin ze beperkingen ondervinden en hun (psychisch) welbevinden. Maatschappelijke participatie bevordert de gezondheid, tenzij de belasting te groot wordt zoals bij het verlenen van langdurige en intensieve naastenzorg het geval kan zijn.

Inwoners van de gemeente Oudewater geven voor hun gezondheid gemiddeld het rapportcijfer 7,78, tegen gemiddeld 7,60 in de groep gemeenten van vergelijkbare stedelijkheid.

Beleving algehele gezondheid

score (0-10)
gezondheid  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Ervaren beperkingen

Inwoners kunnen uiteenlopende uitdagingen ervaren die een hindernis vormen bij het volwaardig kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven.

De gemiddelde schaalscore 'leven zonder beperkingen' als indicator voor het kunnen meedoen aan het maatschappelijk leven bedraagt in de gemeente Oudewater met 8,70 hoger dan deze van de referentiegroep (8,29).

Leven zonder beperkingen

score (0-10)
leven zonder beperkingen  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Mogelijkheden om aan het maatschappelijk leven deel te nemen

(% nauwelijks tot geen beperking)
Belemmeringen 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Kwaliteit van sociale contacten

De mate van sociale contact zegt weinig over de kwaliteit van de relaties. Mensen die vaak vrienden en buren zien of spreken, kunnen toch een gemis ervaren aan hechte relaties. Aan de andere kant kunnen mensen niet-frequente contacten hebben die wel hecht zijn. Voor sommige mensen leidt een tekort aan betekenisvolle relaties snel tot gevoelens van eenzaamheid. Sociale eenzaamheid is een persoonlijke, subjectieve ervaring waarin iemand betekenisvolle relaties met een bredere groep mensen zoals buren, kennissen of mensen met dezelfde belangstelling mist. Eenzaamheid heeft ongunstige gevolgen voor de gezondheidsbeleving, het individueel welzijn en de mogelijkheden om op anderen terug te vallen als dat nodig is.

Betekenisvolle relaties

Voldoende betekenisvolle contacten  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
O.b.v. vraagstelling 'Vindt u dat u voldoende contacten heeft met andere mensen? Dat wil zeggen betekenisvolle relaties buiten werk, school of eigen huishouden '

Sociale eenzaamheid

Voelt zich wel eens eenzaam  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
O.b.v. vraagstelling 'Voelt u zich wel eens eenzaam?'

Een andere indicator voor sociale participatie is de mate waarin mensen deelnemen aan activiteiten in het kader van het verenigingsleven. Participatie aan het verenigingsleven speelt een belangrijke rol in het verbreden en verdiepen van de sociale relaties.

Deelname aan het verenigingsleven

% actieve deelname, afgelopen 12 maanden
Verenigingsleven (actief in de afgelopen 12 mnd) 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Betekenisvolle maatschappelijke participatie

Onder betekenisvolle participatie verstaan we vormen van actieve participatie die van belang zijn voor de persoonlijke ontwikkeling, tot doel hebben anderen te helpen en die bijdragen aan de maatschappij als geheel zoals vrijwilligerswerk en informele zorg.

Inzet voor anderen en maatschappelijke doelen

% incidenteel en intensief, afgelopen 12 maanden
Inzet voor anderen 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Vrijwilligerswerk

Belangenloze inzet van vrijwilligers vormt samen met vertrouwen en betekenisvolle sociale contacten de basis voor sociale samenhang op lokaal niveau. De bereidheid om zich in te zetten voor anderen en maatschappelijke doelen is in de regel hoog onder inwoners, maar er bestaan wel grote verschillen tussen groepen (typen) inwoners. Vrijwilligers is namelijk gebaseerd op kennen en gunnen. Verderop in het rapport wordt aandacht besteed aan de verschillende groepen en de mate waarin ze bereid zijn zich in te zetten op het vlak van betekenisvolle maatschappelijke participatie.

Vrijwilligerswerk nu en in de nabije toekomst

Inzet voor anderen 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Vrijwilligerswerk (intensiteit)

vrijwilligerswerk  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Redenen niet-deelname vrijwilligerswerk

Redenen om geen vrijwilligerswerk te verrichten 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Burenhulp

Een vorm van burgerschap waar een gemeente specifiek op aanstuurt, heeft betrekking op hulprelaties tussen buurtgenoten ‘achter de voordeur’. Burenhulprelaties handelen hoofdzakelijk om laagdrempelige en vrijblijvende –alledaagse- activiteiten in vriendschappelijke relaties onder invloed van fysieke nabijheid. De motieven om buren te helpen staan vaak los van de buurt als gemeenschap en hebben vooral te maken met de persoonlijke relatie die men heeft met de ander, de sociale afstand en het wederzijds vertrouwen.

Burenhulp

Vormen van burenhulp 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Naastenzorg

Naastenzorg of mantelzorg betreft langdurige en vaak intensieve -niet-alledaagse- zorg voor een chronisch zieke, gehandicapte of andere hulpbehoevende, waarbij de zorgverlening direct voortvloeit uit een affectieve relatie.

Naastenzorg (intensiteit)

naastenzorg  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

De zorg aan een hulpbehoevende naaste kan voldoening geven zolang er een evenwicht is tussen het persoonlijk leven en het verlenen van zorg. Er bestaat echter een risico dat het persoonlijke- of gezinsleven in de knel komt.

Belemmeringen in dagelijkse bezigheden door geven van zorg aan hulpbehoevende naaste

Belemmering dagelijkse bezigheden agv mantelzorg  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
Het gaat om degenen die zich in de afgelopen 12 maanden (intensief of incidenteel) hebben ingezet voor zorg aan hulpbehoevende naaste.

Vitaliteit en veerkracht

Participatie in maatschappelijke activiteiten kan bijdragen aan het welbevinden van mensen; in die zin is participatie geen doel op zich maar een middel om een individueel welzijn te realiseren. Echter, om een bijdrage te kunnen leveren aan iemands welzijn dient participatie betekenisvol te zijn. Op basis van de score op de dimensies 'betekenisvolle participatie' en 'individueel welzijn' kan een typologie worden opgesteld van de weerbaarheid van inwoners. Deze indeling geeft ook een inzicht in de mate van zelfredzaamheid van uw inwoners.

Weerbaarheid van inwoners

Belemmeringen 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

3,3% van de bevolking is op basis van het individueel welzijn en de maatschappelijke participatie te typeren als 'zorgwekkend'. In de referentiegroep handelt het om 3,3%.

Meer informatie over betekenisvolle participatie en individueel welzijn van de doelgroepen van het beleidsveld Welzijn en zorg is terug te vinden in de verkorte rapportage Vitaliteit en veerkracht.

Geluk, levenstevredenheid en zinvolheid

Geluk is voor veel mensen een belangrijk doel op zich. We willen graag gelukkig zijn en onze leefomgeving heeft hier een grote invloed op. Gelukkig zijn leidt ook tot andere voordelen. Zo zijn gelukkige mensen doorgaans gezonder, staan zij meer open voor veranderingen en nieuwe ideeën. Het beleid van de gemeente beïnvloedt aspecten van ons leven die mensen gelukkiger kunnen maken. Mensen die het bijvoorbeeld prettig vinden om in hun buurt te wonen zijn over het algemeen meer tevreden met hun leven als geheel. Ook ervaren mensen die hun leefomgeving prettig vinden hun leven als meer zinvol. Over het algemeen kan worden gesteld dat mensen in een kwetsbare positie minder gelukkig zijn dan mensen die een een goede gezondheid ervaren en geen wezenlijke belangrijke ervaren bij het deelnemen aan het maatschappelijk leven. Daarnaast is een gebrek aan mogelijkheden om zelf regie te voeren op het eigen (gezins)leven van invloed de levenstevredenheid en zinvolheid van het leven.

De eerste twee aspecten uit onderstaande grafiek meten levenstevredenheid en het gevoel van zinvolheid. De laatste twee meten daarentegen een meer tijdelijk gevoelsbalans.

Levenstevredenheid

Tevredenheid met het leven 2016 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Vangnet in eigen sociale netwerk

Mogelijkheden om voor zorg en hulp terug te vallen op familie of vrienden

Vangnet hulp en zorg - familie of vrienden  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Mogelijkheden om voor zorg en hulp terug te vallen op mensen in de buurt

Vangnet hulp en zorg - mensen in de buurt  2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Inwoners van de gemeente Oudewater waarderen de inspanningen van de gemeente om kwetsbare inwoners volledig te laten deelnamen aan de maatschappij gemiddeld met een 6,65, tegen gemiddeld 6,36 in groep gemeente uit de vergelijkbare stedelijkheidsklasse.

Waardering inspanning gemeente om inwoners volwaardig te laten deelnemen aan het maatschappelijk leven

waarstaatjegemeente.nl 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)
NL=6,43

Zorgvoorzieningen

Tevredenheid zorgvoorzieningen

Tevredenheid 2017 - Oudewater
Toon Tabel (opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksverantwoording

De Burgerpeiling in de gemeente Oudewater is uitgevoerd in 2014. 546 inwoners van 18 jaar en ouder uit unieke huishoudens hebben de vragenlijst ingevuld en opgestuurd.

In deze benchmarkrapportage wordt de gemeente Oudewater vergeleken met de deelnemende gemeenten uit stedelijkheidsklasse weinig stedelijk en Welzijn welzijn en participatie (groep A). De gemeenten uit beide referentieklassen zijn gespecificeerd in het referentie-overzicht.

In de Burgerpeiling wordt een betrouwbaarheidsniveau van minimaal 95% en een foutenmarge van 5% als minimaal uitgangspunt gehanteerd om te komen tot valide uitspraken over alle inwoners van de gemeente. Daar waar uitsplitsingen naar levensfase aan de orde zijn ligt het betrouwbaarheidsniveau minimaal op 90%. Om te voorkomen dat selectiviteit optreedt in de onderzoeksresultaten is een statistische weegprocedure toegepast. De weging is zodanig uitgevoerd dat de verdeling naar leeftijd van de respondenten in de gewogen onderzoeksresultaten overeenkomt met de feitelijke leeftijdsverdeling in de gemeente Oudewater.

Werkwijze

Met het oog op de vergelijkbaarheid van de cijfers is het van belang dat de data van iedere deelnemende gemeente zoveel mogelijk op dezelfde wijze worden verzameld. De vastgestelde werkwijze waarop de onderzoeken dienen te worden uitgevoerd, staat beschreven in het 'Protocol Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl'.

Benchmark

De resultaten van alle reeds gepubliceerde deelnemers en de gemiddelden van de benchmark zijn beschikbaar in de benchmarkapplicatie.

Over de Burgerpeiling

Inwoners nemen in steeds hogere mate verantwoordelijkheid voor hun leefomgeving en voor het welzijn van elkaar. Initiatieven van inwoners en maatschappelijke organisaties helpen gemeenten maatschappelijke opgaven op te lossen. Hoe meer verantwoordelijkheid inwoners zelf nemen voor hun omgeving en hoe groter het zelfsturend vermogen, hoe kleiner de rol van de gemeente kan worden. Dat vraagt van de gemeente een opstelling die inwoners meer de ruimte geeft, faciliteert en samen met hen optrekt. De Burgerpeiling geeft inzicht in de randvoorwaarden voor burgerparticipatie, de verschijningsvormen van maatschappelijke participatie, de behoeften in de samenwerkingsrelatie met de gemeente en de zelfredzaamheid. De resultaten van de Burgerpeiling bieden concrete aanknopingspunten voor handelingsperspectieven.

Een groot voordeel van de Burgerpeiling is de mogelijkheid voor gemeenten om op Waarstaatjegemeente.nl resultaten onderling te vergelijken en relaties te leggen met andere gegevens van gemeenten. Per thema zijn de subjectieve resultaten van de burgerpeiling naast objectieve gegevens (statistieken) van gemeenten gezet. Op basis van de analyses op Waarstaatjegemeente.nl kunnen gemeenten beleid onderbouwen, verder vormgeven of besluiten om dat aan te passen.